Επικαιρότητα

Περιμένοντας να… σφυρίξει ξανά το τρένο για το Λαύριο

Περιμένοντας να… σφυρίξει ξανά το τρένο για το Λαύριο

Περιμένοντας να… σφυρίξει ξανά το τρένο για το Λαύριο

Η Αττική είχε προαστιακό σιδηρόδρομο πριν από 130 χρόνια, αλλά το σταμάτησαν!
 Ήταν το περίφημο «Θηρίο» ένωνε Κηφισιά με Αθήνα και Λαύριο. Ο σιδηρόδρομος της Κηφισιάς λειτούργησε για πρώτη φορά το 1885. Η γραμμή που έφτανε από την Αθήνα στην Κηφισιά και από εκεί στο Λαύριο, ήταν η δεύτερη σιδηροδρομική γραμμή των Αθηνών. Λίγα χρόνια νωρίτερα είχε λειτουργήσει η πρώτη, που ένωνε την Αθήνα με τον Πειραιά. Τα εγκαίνια της γραμμής της Κηφισιάς πραγματοποιήθηκαν στις 4 Φεβρουαρίου του 1885. Ήταν Καθαρά Δευτέρα και οι Αθηναίοι έσπευσαν να χρησιμοποιήσουν το καινούριο τρένο που θα τους μετέφερε στον καλύτερο τόπου παραθερισμού της εποχής, την Κηφισιά.
 Η κατασκευή της γραμμής Λαυρίου αποτέλεσε έναν συμβιβασμό μεταξύ της Εταιρείας Μεταλλουργείων Λαυρίου και του Κράτους.
Ο νόμος 1047/1882 καθόριζε κατ’ αρχήν τις σχέσεις του Κράτους με την Ε.Ε.Μ.Λ., ενώ περιελάμβανε και μια «Συγγραφή», σχετική με τις προδιαγραφές λειτουργίας των Σιδηροδρόμων Αττικής .Το τρένο ονομάστηκε «Θηρίο». Ήταν ατμοκίνητο και κατασκευάστηκε στο Βέλγιο. Μπορούσε να σύρει μέχρι 12 βαγόνια που χωρούσαν έως 300 επιβάτες και έτρεχε με ταχύτητα 40 χιλιομέτρων. Πήρε αυτό το όνομα γιατί παρά τις δυσκολίες κατάφερνε να μεταφέρει τους Αθηναίους στην εξοχή. Ο Σιδηρόδρομος δημιούργησε το Άλσος Κηφισιάς.  Από το 1901 η εταιρία «Σιδηρόδρομοι Αττικής» ανέλαβαν να αναβαθμίσουν την Κηφισιά και ορισμένα άλλα σημεία από τα οποία περνούσε το τρένο. Ήταν το αντάλλαγμα για την αποκλειστική εκμετάλλευση της σιδηροδρομικής γραμμής. Έτσι δημιουργήθηκε το άλσος Κηφισιάς, που ένωνε τον σταθμό με την πλατεία του Πλατάνου. Κάποιοι πανηγύριζαν. Ξήλωσαν το Θηρίο με γλέντια και τραγούδια. Το τελευταίο δρομολόγιο του πρώτου τρένου της Κηφισιάς πραγματοποιήθηκε στις 8 Αυγούστου του 1938. Έτσι χάθηκε μια μοναδική ευκαιρία, η Αθήνα να έχει φθηνό και αποτελεσματικό δίκτυο μαζικής μεταφοράς.
Από το τρένο του Λαυρίου δεν έχει μείνει πια τίποτα περισσότερο από μισογκρεμισμένους σταθμούς, χορταριασμένες γραμμές  Η προαστιακή συγκοινωνία της Αττικής που οραματίστηκε ο Χαρίλαος Τρικούπης πριν από 125 χρόνια έπαυσε το 1957 και δεν υλοποιήθηκε ξανά. Θα υλοποιηθεί, άραγε, ξανά;  Ίσως…
Επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής από το Κορωπί μέχρι και το Λαύριο
Για το θέμα  της επέκτασης του Προαστιακού Σιδηροδρόμου Αττικής από το Κορωπί μέχρι και το Λαύριο είχαν συνάντηση στο γραφείο του Υφυπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Σγουρίδη ο Δήμαρχος  Λαυρεωτικής Δημήτρης  Λουκάς  και οι Δήμαρχοι Μεσογείων.
Στη συνάντηση παρευρέθηκαν επίσης ο Αντιπεριφερειάρχης  Ανατολικής Αττικής κ. Πέτρος Φιλίππου, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ κ. Βούρδας ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Σχίζας   και ο Διευθυντής Εμπορευματικών Μεταφορών κ. Παπατριανταφύλλου.
Στη δίωρη αυτή συνάντηση, ανακοινώθηκε το ένθερμο ενδιαφέρον της ηγεσίας του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων για τη δρομολόγηση του σχεδίου επέκτασης του προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής από το Κορωπί μέχρι και το Λαύριο και σύνδεση με τον λιμένα του Λαυρίου.
Το έργο θα χρηματοδοτηθεί από το νέο ΕΣΠΑ με κονδύλι ύψους 160.000.000 Ευρώ  αλλά και με επιχορήγηση ύψους 100.000.000 Ευρώ για τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Η υλοποίηση του έργου θα γίνει με μελέτη-κατασκευή, η οποία θα έχει διπλό όφελος καθώς αφενός θα εξοικονομηθεί χρόνος για την ολοκλήρωση των έργων, αφού οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες που απαιτούνται θα γίνονται παράλληλα με την κατασκευή, αφετέρου διότι τα χρήματα της επιχορήγησης θα μπορούν έτσι να δεσμευτούν εξ αρχής. Για τους παραπάνω λόγους, γίνεται προσπάθεια να καθοριστεί Σύμβουλος ωρίμανσης του έργου μέσα στον Ιανουάριου του 2016, ώστε με χρηματοδότηση από την Περιφέρεια,  ο φάκελος μελέτης-κατασκευής να έχει ολοκληρωθεί στο τέλους του 2016.
Σε αυτή την περίοδο της βαθιάς οικονομικής κρίσης, ο Δήμαρχος Λαυρεωτικής Δημήτρης Λουκάςτόνισε ότι η έλευση του προαστιακού σιδηροδρόμου στο Δήμο μας αποτελεί απαραίτητο στοιχείο για την ανάπτυξη του λιμένα, αλλά και την τόνωση της τοπικής οικονομίας. Παράλληλα, θα αποτελέσει εφαλτήριο για μια ολοκληρωμένη και συντονισμένη ανάδειξη του πολιτιστικού πλούτου της περιοχής , αφού θα έχουν τεθεί οι σωστές υποδομής για την καλύτερη υποστήριξη και διαχείριση του τουρισμού.
Η επέκταση του προαστιακού στο Λαύριο αποτελεί ένα πολύ σημαντικό έργο καθώς αναμένεται να εξυπηρετεί περίπου 300.000 ανθρώπους οι οποίοι, σύμφωνα με μελέτη, θα κινούνται με το συγκεκριμένο μέσο.
Σύμφωνα με την ΕΡΓΟΣΕ, προβλέπεται επέκταση του Προαστιακού μήκους 31 χλμ, με ταχύτητα κίνησης των συρμών στα 120 χλμ την ώρα. Η προτεινόμενη γραμμή θα φτάνει από το «Ελ. Βενιζέλος» στην Κερατέα, ακολουθώντας την ιστορική χάραξη του τρένου της Λαυρεωτικής, θα παρακάμπτει τον αρχαιολογικό χώρο του Θορικού, θα διασχίζει το Μαρκόπουλο και θα καταλήγει στο λιμάνι του Λαυρίου.
Όπως προβλέπει η σχετική προμελέτη, θα δημιουργηθούν δύο σταθμοί σε Μαρκόπουλο και Λαύριο, αντίστοιχα, και συνολικά επτά στάσεις σε Καλύβια, Κουβαρά, Κερατέα, Αμφιτρίτη, Περιγυάλι, Θορικό και Λαύριο.
Δημοσιεύτηκε στις
Ανήκει στις Επικαιρότητα